maandag 2 februari 2009

Not good for you

Tijdens mijn eerste project was een radio op de werkvloer uit den boze. Niet vreemd: in een kantoortuin is dat wel vaker gebruikelijk. Mijn enthousiasme was dan ook groot toen ik ontdekte dat de radio op mijn huidige werkplek wel gewoon aan staat. Dat enthousiasme bekoelde echter aanzienlijk toen ik ontdekte dat Q Music de favoriete zender van mijn collega's is. Wat een waardeloze zender is dat. Toegeven, 538 of Sky Radio waren nog erger geweest.

Q Music is een typisch commerciƫle radiozender. Als een liedje eenmaal aanslaat, wordt het uitentreuren gedraaid. Zo komen Marco Borsato, Nikki, Krezip en Katy Perry minstens drie keer per dag voorbij met dezelfde liedjes die in november ook al te horen waren. Deze playlist is sinds november vrijwel ongewijzigd gebleven. Het moet voor de DJ's een ongelooflijke opgave zijn om die platen iedere keer weer gemotiveerd aan te kondigen. Platen ouder dan de jaren negentig zijn bijzonder zeldzaam.

Vreemd genoeg is er heus wel genoeg radiokunde aanwezig op de zender: Ruud de Wild, Gijs Staverman, Wouter van der Goes, Jeroen van Inkel. Toch niet de minsten, zou je denken. Het voelt echter alsof de DJ's gevangen zitten in het strakke keurslijf van Q Music en nergens de kans krijgen om wat eigen muzikale creativiteit te vertonen. (Met uitzondering van Ruud de Wild wellicht, die feitelijk al tien jaar hetzelfde programma maakt op verschillende zenders. Muziek speelt in het programma van De Wild sowieso een wat minder prominente rol.)

Dieptepunt van dit alles is het foute uur. Het afvoerputje van 40 jaar popmuziek. De misbaksels die daar soms voorbij komen… Vreemd genoeg is het nog het best beluisterde uur van Q Music ook. Iedere muziekliefhebber heeft ongetwijfeld zijn of haar eigen 'geheime' favorieten, liedjes of artiesten waar je eigenlijk niet voor uit durft te komen. Dat is echter ook precies zoals dat moet blijven: iets om zelf in de auto te draaien of als er niemand anders bij is.

Zou het raar zijn als ik voortaan met een oortelefoontje in ga zitten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!