woensdag 30 december 2020

Hardloopjaar 2020

* temperatuur: 6,1 graden (-6)
* luchtvochtigheid: 89% (+14)
* windsnelheid: 6 km/u (-10)
* gem. hartslag: 158 bpm (-2)
* gem. cadans: 168 spm (+0)
* VO2 max: 54 (+1)

Hardloopmaand december
Het hardloopjaar 2020 en de hardloopmaand december worden afgesloten met... een rondje in tempo 4:32 min/km. Niet verkeerd. Daarmee komt het totaal voor december op 11 hardlooprondjes en 87 km. Helaas de 21k niet gedaan deze maand, maar verder uiterst tevreden.

Hardloopjaar 2020
Het was een raar, ongekend hardloopjaar. In heel 2020 in totaal 108 hardlooprondjes gedaan, met een totale afstand van 1.079 km. Ter vergelijking: dat zijn 42 (!) hardlooprondjes en 433 (!!) hardloopkilometers meer dan in 2019. De vele hardlooprondjes wierpen ook hun vruchten af: in november en december sneuvelden diverse persoonlijke records. Ik heb zowaar wat tijden uit 2014 (!!!) uit de boeken gelopen. Bizar. In verschillende opzichten was 2020 dus mijn beste hardloopjaar ooit.

Dat alles is natuurlijk te danken (want positief) aan corona. Corona zorgde er echter ook voor dat er sinds maart geen wedstrijden meer zijn georganiseerd. Ik kon op 8 maart nog net de CPC-loop meepakken, mijn tweede officiƫle halve marathon ooit - en met 1:41 aanzienlijk sneller dan mijn eerste (Egmond, 2006). Die tijd wist ik in de loop van het jaar zelfs nog te verbeteren tot 1:39. De enige echte bekroning, de hele marathon, zal echter nog even moeten wachten...

Strava blijkt gelukkig een aardig alternatief om uitgedaagd te blijven, zoals de challenges om maandelijks een halve marathon te lopen, een totaal van 100 km te lopen en om mijn prestaties te vergelijken met die van generatiegenoten. Een mooie stok achter de deur om toch vooral de lange duurlopen te blijven oefenen, voor als in 2021 dan eindelijk die marathon moet plaatsvinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!