vrijdag 3 januari 2014

Ontnuchterend commentaar

De waarheid is hard. Leerzaam ook. Voor wie het nieuwe jaar wil beginnen met een flinke dosis ontnuchterend commentaar: lees dit artikel van David Wong. Zijn boodschap in een notendop: mensen zitten niet wachten op wat voor persoon je bent, maar wat ze aan je hebben. Aardige collega's met wie je leuk kan koffiedrinken en babyfoto's kan uitwisselen zijn goed voor werksfeer, maar voor het voortbestaan van het bedrijf is het vooral van belang dat je collega's hard werken.

Wong graaft nog iets verder en komt uiteindelijk uit bij de conclusie dat het voor de buitenwereld niet uitmaakt wat je denkt, maar wat je doet. Hoe nobel je gedachten ook zijn. Ik kan mezelf wel zien als een aardig, vredelievend, interessant, altruïstisch persoon, maar als de buurman daar anders over denkt, heb ik toch echt een probleem als ik mezelf heb buitengesloten en ik alleen via zijn achtertuin naar binnen kan. Maar echte schoonheid zit toch van binnen?! Natuurlijk, maar belangrijker nog: hoe uit zich dat? Er kan een wereld van verschil zitten tussen hoe jij jezelf ziet en hoe je overkomt op mensen. Ik kan mezelf hartelijk vinden, maar als iedereen mij afstandelijk vindt, krijg ik van niemand een hand of een zoen op de nieuwjaarsreceptie.

De ontnuchterende conclusie is dat is voor alles geldt. Voor goede voornemens bijvoorbeeld. Ik kan wel veel denken aan die vriend van mij die het moeilijk heeft, maar wat merkt hij van die gedachten? Maar ik bedoel het goed! Ongetwijfeld. De bedoeling is goed, de gedachten zijn goed, maar alleen daarvan wordt niemand wijzer. Zoals al eerder aangegeven: 'Likes Don't Cure Cancer'. Deel dit bericht op Facebook als je iemand kent die ziek is. Leuk, sympathiek; het toont aan dat je begaan bent. Maar wat levert het op? Bedoelingen zijn goed, maar actie is beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!