woensdag 18 december 2013

Babels imbroglio

Niet ontevreden over mijn score bij het Groot Dictee van vanavond: 18 fouten. Met een gemiddelde van 30 fouten bij de deelnemers en 13 fouten bij de winnaar vind ik dat best aardig. Kees van Kooten, auteur van deze editie, heeft iets nieuws toegevoegd: taalfouten herkennen. Taalfouten zoals het door elkaar halen van 'irriteren' en 'zich ergeren' die taalliefhebbers een gruwel zijn, maar die haast niemand meer herkent als taalfouten. (N.B. Ik erger mij aan jou en jij irriteert mij mateloos.) Kortom, een element waarvan ik hoop dat het voortaan een vast onderdeel is. Met verder natuurlijk woorden als zeugmata, polysyndetons, anakoloeten en de terugkeer van het przewalskipaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!