dinsdag 16 juli 2013

Snelheidsduivels

Wielrenners hebben het gedaan in de media deze week, na een paar ongelukken waarbij wielrenners betrokken waren. De verwijten vliegen over en weer. Door fietsers en wandelaars worden ze neergezet als onverantwoorde, asociale snelheidsduivels. De wielrenners zelf noemen juist de langzame, slingerende en niet oplettende overige weggebruikers als veroorzakers van gevaarlijke situaties. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen; mijn eigen observaties als maatstaf nemend.
Het snelheidsverschil tussen wielrenners en fietsers wordt aangegrepen als voornaamste oorzaak van de ongelukken, met als mogelijke oplossing dat wielrenners van het fietspad af en de (auto-) rijbaan op moeten. Een vergelijkbare situatie (en oplossing) als bij scooters en brommers dus. Tegelijkertijd wordt het snelheidsverschil tussen wielrenners en auto’s gebruikt als argument om de huidige situatie te handhaven. Zou het dan immers niet slechts een verplaatsing van het probleem zijn? Is een fietsbel voor wielrenners en het gebruiken van gezond verstand – iedereen gewoon even opletten als je medeweggebruikers tegenkomt – dan niet een veel gemakkelijker oplossing?
 Is het terecht om wielrenners de zwartepiet toe te schuiven? Mijn eigen observaties zijn daar uiteraard onvoldoende basis voor. Wat dan wel? Eenvoudig: kijk naar alle verkeersongelukken waarbij wielrenners betrokken geweest zijn en kijk of wielrenners bij die ongelukken de schuldigen waren. Als dat percentage inderdaad significant hoger is dan bij andere weggebruikers, dan is de beschuldiging aan het adres van wielrenners terecht.

2 opmerkingen:

  1. Als weggebruiker met een hartgrondige hekel aan voorrangnemende, schreeuwende en gevaar veroorzakende wielrenners -de goede dus uitdrukkelijk uitgesloten- wil ik de discussie de juridische hoek induwen. Wielrennen in groepen is bij wet verboden en wordt slechts, en mijns inziens onterecht, gedoogd.

    Ik lees namelijk in de Wegenverkeerswet in artikel 10 het volgende:

    "Artikel 10

    1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
    2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
    3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen."

    En even daarvoor in artikel 5:

    "Artikel 5

    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

    De vraag moet derhalve niet zijn: moeten wielrenners op het fietspad of tussen de auto's? De juiste vraag is: waarom worden wielrenners niet gedwongen om op een circuit of afgesloten terrein te fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, wielrenners op de rijbaan en/of het fietspad is dus eigenlijk gewoon een soort gedoogbeleid? Fascinerend, weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!