maandag 28 mei 2012

Uit het leven gegrepen

Als iemand die zich regelmatig verbaast over het gebrek aan service bij het Nederlands winkelpersoneel, kwam dit verhaal mij (helaas) zeer bekend voor.

---

Beste weekendverkoopmedewerker van de pakkenafdeling van WE,

Hierbij vier aandachtspunten en tips om je verkoopcijfers op te krikken:

1) Als een man, terwijl het buiten 30 graden is, de moeite neemt om de winkel binnen te lopen, is de kans zeer groot dat hij iets gaat kopen. Tip: verwelkom hem op je afdeling!

2) Als diezelfde man met vijf jasjes en vier broeken de paskamer inloopt, terwijl het ook binnen 30 graden is, is de kans dat hij wat gaat kopen zo mogelijk nog groter. Tip: zorg ervoor dat je de klant gaat helpen in zijn zoektocht.

3) Als die bewuste klant je een vraag stelt over de maat en de pasvorm van het jasje, en het is zowel buiten als binnen 30 graden, is het nog waarschijnlijker dat hij bij de juiste advisering een aankoop gaat doen.Tip: zorg dat je hem de juiste maat en pasvorm bezorgt en dat je hem begeleidt bij zijn zoektocht naar het juiste pak.

4) Als je het op het moment dat de klant in kwestie op jouw afdeling een beetje vragend in de spiegel staat te staren, jij het gesprek over koetjes en kalfjes met je collega belangrijker vindt dan het helpen van de klant, dan wordt de kans dat de klant geld gaat uitgeven op jouw afdeling aanzienlijk kleiner. Tip: ga aan het werk.

Ik vind het jammer. Ik was er klaar voor om mijn zuurverdiende centjes bij jullie uit te geven.. Echt waar. Ik zag mijn pinpas al bij jullie in het apparaat zitten. Mijn pincode al ingetoetst en op OK gedrukt. Maar misschien had je een slechte dag... Een heel, heel slechte dag.

Misschien was er thuis een bom gebarsten en had je al je OV-aansluitingen gemist waardoor je twee uur te laat op je werk kwam en de baas je een enorme veeg uit de pan gaf. Misschien is de avond ervoor de hak van je favoriete jimmy choo's afgebroken terwijl je stond te wachten om de hollywood music-hall binnen te komen en heeft de man van je dromen die avond gezoend met je beste vriendin. Ik weet het allemaal niet. Wat het ook was... het maakt niet uit. Ik ben niet boos.

Misschien dat ik het in de toekomst nog een keer bij je probeer. Deze keer werd het echter niets.

Met vriendelijke groet,

X.

P.S. Ik heb een supermooi pak gekocht bij de buren om de hoek! Daar was het een drukte van jewelste met medewerkers die hun klanten aandacht gaven. Ik stuur je nog wel eens hun nummer. Misschien kunnen jullie daar op cursus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!