dinsdag 10 mei 2011

Uitgeverijonderzoek

Ik heb eens wat onderzoek gedaan naar uitgeverijen. Die blijken een soort code te hebben afgesproken – of in ieder geval, de eisen die ze stellen aan het aanleveren van manuscripten, lijken verdomd veel op elkaar. Allemaal gaan ze uit van een papieren manuscript, enkelzijdig afgedrukt, met regelafstand 1,5. Als ik die bewerking op mijn manuscript uitvoer, kom ik rond de 200 pagina's uit. Dat is een behoorlijk groot pak papier om op te sturen.

Uitgeverijen krijgen een heleboel manuscripten opgestuurd, zo vermelden ze allemaal op de website. Dit heeft als gevolg dat het enkele weken tot maanden kan duren voor ik een reactie krijg en dat een manuscript kan worden afgewezen zonder verdere uitleg of opgaaf van redenen. Dat komt erop neer dat het benaderen van uitgeverijen niet meer inhoudt dan een heleboel pakken papier opsturen en hopen dat er ergens één positieve reactie op terug komt.

Manuscripten die via e-mail worden opgestuurd, worden door uitgeverijen linea recta in de prullenbak gegooid. Dat moet allemaal op papier. Enige uitzondering is De Boekerij, waarbij het wél mogelijk is om een digitaal manuscript aan te leveren. Dat is dan misschien een goede kandidaat om een eerste poging bij te wagen? Dat wil zeggen: als ik mijn manuscript zelf goed genoeg vind.

4 opmerkingen:

  1. Gewoon doen en verder afwachten..wie weet..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De derde onthulling laat op zich wachten.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uw nieuwsgierigheid staat genoteerd. :) De derde onthulling volgt naar verwachting aan het eind van deze week...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!