maandag 7 maart 2011

Eerste videoclip


Persoonlijk. De eerste videoclip die ik mij weet te herinneren: 'A Kind of Magic' van Queen. Uit maart 1986. Ik was amper zes jaar oud en ik heb vermoedelijk de videoclip gezien op het toenmalige Sky Channel. Als jongetje van 6 zullen met name de tekenfilmpjes die door de videoclip heen zaten indruk op me hebben gemaakt. Ik was meteen fan van Queen, hoewel het nog jaren duurde voor ik een ander liedje van de groep leerde kennen. Bij de eerste playbackshow op school was dit dan ook het liedje dat ik deed.

Zo zit het dus. 'A Kind of Magic' is de titeltrack van het gelijknamige album. Drummer Roger Taylor schreef het nummer voor de film 'Highlander'. Het album 'A Kind of Magic' is eigenlijk gewoon de soundtrack van die film, hoewel het niet formeel die titel draagt. Zanger Freddy Mercury was niet geheel tevreden met Taylors versie: Mercury veranderde de tekst, schreef een ander baslijntje, veranderde zo'n beetje het hele arrangement en produceerde met David Richards een nieuwe versie. Het nummer staat nog steeds op naam van Roger Taylor, maar die versie is alleen nog op de aftiteling van de film te horen – Mercury's versie werd op single uitgebracht en staat op het album. Op recente cd-persingen van het album is nog een glimp van de originele versie te horen, in de bonustrack 'A Kind of A Kind of Magic'.

Met de kennis van nu. Achteraf gezien is dit natuurlijk helemaal niet zo’n goed nummer. Er zit geen goed herkenbare melodie in, geen pakkend refrein en de tekst voelt als niet meer dan een verzameling zinsneden uit de 'Highlander'-film. Het nummer voelt een beetje als een samenraapsel van een paar losse muzikale elementen, wat gezien de ontstaansgeschiedenis natuurlijk ook niet zo vreemd is.

Conclusie. Leuk jeugdsentiment, maar niet meer dan dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!