donderdag 8 juli 2010

FarmVille

Nadat ik afgelopen zondag van mijn achterneefjes weer de geweldigste verhalen had gehoord, heb ik besloten om gisteravond eindelijk maar eens FarmVille wat serieuzer te bekijken. (Spanje-Duitsland was toch niet bijster boeiend.) Ik krijg al maanden e-mailtjes dat ik van iemand een olijfboom, eieren of een geit cadeau gekregen heb, die ik allemaal gewoon accepteer, maar waar ik verder niks mee doe.

In FarmVille kun je met goudstukken spulletjes kopen voor je boerderij. Dit kunnen zaden voor gewassen zijn, maar ook vee, gebouwen en (nutteloze) cadeaus om aan andere spelers te geven. Door het laten groeien van je gewassen – ik heb gisteravond aardbeien en sojabonen geplant – verdien je experience points (XP), waarmee het level van je boerderij toeneemt. Op hogere levels kun je weer nieuwe dingen kopen et cetera. Gisteravond wist ik in mijn eerste sessie al level 4 te halen.

FarmVille heeft een paar slimmigheidjes ingebouwd waardoor je gedwongen wordt vaak in te loggen. Zo heb je slechts enkele dagen om cadeaus te accepteren en moet je op tijd gewassen oogsten, anders verdorren ze. Iedere dag even kijken, het liefst een paar keer per dag, zo lijkt het devies. Ook krijg je een startvoorraad goudstukken, die de eerste keer gratis wordt aangevuld. Op die manier ontdek je wat je allemaal voor leuke dingen kunt kopen – zodat je de volgende keer extra hard je best gaat doen om goud binnen te halen.

Na mijn eerste avond digitaal boeren kom ik tot de conclusie dat FarmVille nog het best te vergelijken is met een moderne variant van SimCity. Ik heb een paar slimme, verslavende elementen gezien die verklaren waarom het zo’n succes is – en die mij aardig aan WoW doen denken. Ik snap in ieder geval waarom mijn achterneefjes er iedere keer weer over beginnen…

1 opmerking:

  1. Oh jee, toch niet nog meer voer voor je "computerverslaving"

    xxx Mrs Attorama

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!