zondag 31 januari 2010

Monopoly: Tropical Tycoon


Gisteren hebben we 'Monopoly: Tropical Tycoon' gespeeld, een uit 2007 stammende dvd-editie van het aloude bordspel. Het vergaren van vastgoed en kapitaal vindt deze keer plaats op een tropisch eiland. Zo zijn de stations vervangen door taxi- en jetskiverhuur. Ook wordt het spel af en toe onderbroken door nieuwsuitzendingen, die net als de 'algemeen fonds'- en kanskaarten op de dvd te vinden zijn.

Als kind heb ik, bij mijn oma thuis, ontzettend vaak een antieke editie van Monopoly gespeeld, waar alle speelstukken nog van hout waren en 500 gulden het duurste biljet was. (De inflatie met de nieuwe editie was dan ook behoorlijk groot.) Terwijl destijds mijn zusje als eerste voor de (duurste) Kalverstraat ging, probeerde ik zoveel mogelijk straten te kopen. Die tactiek leverde gisteravond ook de winst op – maar helaas niet voor mij.

Een nieuw element – voor mij dan, misschien bestaat deze optie al langer – is het fortuinfiche. Een uitstekend middel om halverwege, of op het einde, te besluiten wie de winnaar is. Vroeger ontstonden er altijd discussies over of degene met het meeste geld de winnaar was of juist degene met de meeste straten. De fortuinfiches weten dit op te lossen en zijn zodoende een erg sterke toevoeging.

De variatie in 'Tropical Tycoon' is helaas wat ver te zoeken. Na een paar (korte) nieuwsuitzendingen waren we door de voorraad heen en bleef de eilandzender de rest van het spel alleen maar testbeeld geven. Ook heb je bij 'Algemeen fonds' en 'Kans' de keuze uit twee filmpjes, die je na een paar rondjes ook uit je hoofd weet. In de antieke editie was het opnieuw schudden van de kaarten een uitstekende remedie tegen dergelijke voorspelbaarheid.

Kortom: de aloude formule van Monopoly is ijzersterk en even gezellig als altijd. De fortuinfiches zijn een goede vondst, maar de dvd voegt helaas weinig toe.

3 opmerkingen:

  1. Hoe werkt het precies met die fortuinfiches?
    Ik kom er maar niet uit en uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het einde - of halverwege, dat kun je zelf beslissen - tel je al je geld bij elkaar op. Per 1 miljoen krijg je 1 fiche. (Precieze bedrag staat in de spelregels.) Ook krijg je voor al je bezittingen 1 of meerdere fortuinfiches. (Precieze aantal staat op de kaartjes.) Wie de meeste fortuinfiches heeft, wint.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap ook niet hoe het werkt met de toeristische voorzieningen, kan iemand me helpen?
    alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!