donderdag 16 oktober 2008

De nieuwe baas

Voor wie vandaag was afgesloten van de media: Ahmed Aboutaleb wordt mijn nieuwe baas. Een kandidaat die niemand had zien aankomen. Ook niet bij BSD, dat toch behoorlijk dicht bij het vuur zit. Vanmorgen zong Aboutalebs naam voor het eerst rond in de media en 's avonds werd hij geïntroduceerd als nieuwe burgemeester van Rotterdam. Een bewogen dag: het stadhuis was hermetisch afgesloten en zelfs mijn afdelingschef had moeite om binnen te komen.

Alles was met bijzonder veel geheimzinnigheid omgeven. De gemeenteraad kwam om 14.00 uur bijeen en voor 15.00 uur stond een persconferentie op het programma. Die ging niet door en we moesten het met een korte aankondiging doen – om kwart over zes. De raadsvergadering zou via internet worden uitgezonden, wat ook al niet het geval was. In plaats daarvan kregen we slechts 'de uitslag' online te zien. Ook Leefbaar-man Ronald Sörensen liet via de media weten dat alle gemeenteraadsleden "de komende 75 jaar hun mond moeten houden" over wat er in de vergadering gebeurd is.

Dit alles is natuurlijk een uitstekende voedingsbodem voor geruchten en speculaties. De komende dagen zullen de media ongetwijfeld met allerlei onthullingen komen, dus hierbij grijp ik de kans aan om te zeggen wat *ik* denk dat er gebeurd is. Nogmaals, dit is puur speculatie van mijn kant.

Ik vermoed dat de PvdA Aboutaleb onverwacht 'uit de hoge hoed' getoverd heeft en daarmee de hele Rotterdamse gemeenteraad heeft verrast – Leefbaar in het bijzonder. Leefbaar was uitgegaan van Gerd Leers (CDA) als kandidaat en kwam hevig in protest tegen een PvdA-kandidaat. In haar fanatisme heeft Leefbaar een paar raadsfracties meegekregen, waardoor de vergadering ongelooflijk vertraagd werd en zo’n vier uur duurde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!