donderdag 3 juli 2008

Blij met rookvrij?

Sinds dinsdag mag er niet meer gerookt worden in de horeca. Ik hink een beetje op twee gedachten of ik hier nu blij mee ben of niet. Enerzijds vind ik het vanuit het oogpunt van de hygiëne en de gezondheid een zeer positieve ontwikkeling. Na een avondje stappen hoef je niet meer je kleding in de was te gooien vanwege de penetrante rooklucht, cafés zien niet meer blauw van de rook en je loopt geen risico meer op passief meeroken. Ook voor mensen met astmatische neigingen of anderszins gevoelige longen is het rookverbod zeer welkom: zij kunnen zich voortaan ook zonder risico begeven onder het uitgaanspubliek.

Anderzijds heb ik een paar grote bezwaren tegen het rookverbod. Ten eerste wordt er op subtiele wijze wordt een klein beetje lol uit het uitgaan weggesneden, niet alleen voor de rokers. Na een avondje stappen hóórt je kleding gewoon naar bier en rook te stinken. Dat is gewoon onderdeel van de uitgaanservaring. Als je daar niet tegen kunt, blijf dan lekker thuis. Bovendien is er nog het punt van de kleinere horecagelegenheden, die niet in staat zullen zijn om gescheiden rook- en rookvrije ruimtes te creëren. Zij zullen waarschijnlijk de dupe worden van deze nieuwe maatregelen en klandizie kwijtraken aan de grotere etablissementen die wél verschillende ruimtes kunnen inrichten.

Is het rookverbod in horeca nu iets positiefs of iets negatiefs? Ik ben er nog niet uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!