maandag 30 juni 2008

POP en TOP

Afgelopen donderdag en vrijdag twee intensieve trainingsdagen beleefd. (De foto’s zijn wat misleidend, dat geef ik toe.) Dat waren tevens de voorlopig laatste opleidingsdagen van het traineeprogramma. Donderdag en vrijdag werden hoofdzakelijk besteed aan het persoonlijke ontwikkelingsplan (POP) en het team-ontwikkelingsplan (TOP). De komende twee jaar zijn namelijk niet alleen bedoeld om je eigen kwaliteiten te ontwikkelen, maar ook om als groep te leren samenwerken. Om een beroemde reclame aan te halen: het waren twee geweldige dagen.

Van tevoren werd gevraagd zelf een beginnetje te maken met je POP. Ik had aangegeven dat ik de komende twee jaar vooral wil werken aan mijn presentatietechnieken. Ik heb zat ideeën, maar het komt er volgens mij niet altijd even goed uit. Een tekstje schrijven heb ik zo gedaan – u leest het resultaat op dit moment – maar het tekstje presenteren stuit op een paar obstakels. Mijn verbazing was dan ook erg groot toen mijn medetrainees allemaal, zonder uitzondering, vertelden dat ze mijn presentatie zo goed vonden. Een mooi compliment, maar wat moet ik dan de komende twee jaar ontwikkelen?

Aandachtspunt van het TOP is dat onze traineegroep als een hecht team leert samenwerken. Donderdag en vrijdag werden deels besteed aan het geven van terugkoppeling naar elkaar. Wat zijn de goede en slechte kwaliteiten van je medetrainees en wat kunnen we van elkaar leren? Een veelgehoorde opmerking naar mij toe was dat ik zoveel rust en vertrouwen uitstraalde. Dat van die rust had ik wel verwacht – ik ben niet zo’n druktemaker – maar het vertouwen was een leuke, onverwachte opsteker. Met andere woorden, mijn medetrainees blijken een veel positiever beeld van mij te hebben dan ikzelf. Misschien is dat dan iets waar ik aan kan werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!