donderdag 7 februari 2008

Rauw en hard

Zojuist teruggekeerd van een bezoek aan 'TBS'. Een uitstekende film. Ik ben gewoonlijk niet zo van de Nederlandse film – zie mijn commentaar bij de trailers – maar deze vond ik erg de moeite waard. Een harde, rauwe film over tbs'er Johan (Theo Maassen) die het meisje Tessa (Lisa Smit) ontvoert terwijl hij probeert zijn onschuld te bewijzen.

'TBS' speelt voortdurend met het verwachtingspatroon van de kijker. In eerste instantie vat je sympathie op voor Johan – hij wil immers aantonen dat hij onschuldig is – maar in een paar schokkende scènes wordt het ware verhaal duidelijk. Gaandeweg begint Johan zijn zelfbeheersing te verliezen en het verhaal stevent af op een bikkelhard einde. Enig mogelijk minpuntje, maar dat is slechts miniem, is dat de film weinig plotwendingen kent.

Zedenmisdrijven speelden ook een rol in 'The Flock', die ik deze week heb afgezet omdat ik afknapte op alle misselijkmakende, overduidelijk in beeld gebrachte details. 'TBS' behandelt vergelijkbare onderwerpen, maar laat niet of nauwelijks iets zien. Het is een en al suggestie en dat geeft een veel beklemmender, angstaanjagender resultaat. Een uitstekende film van Nederlandse bodem.

Nieuwe trailers:
* No Country for Old Men (release op 14 februari). Dinsdagavond al voorbijgekomen in de sneak, maar nu de trailer pas voor het eerst gezien.
* Zomerhitte (release op 20 maart) en Alibi (release op 14 februari). Wat TBS met succes weet te omzeilen, geldt helaas wél voor deze Nederlandse films: houterige dialogen en veel platte grappen, vooral over seks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!