maandag 21 januari 2008

Weekend-dvd’s

Van het weekeinde twee films op dvd gezien, 'Kruistocht in spijkerbroek' en 'Notes on a Scandal'. De verfilming van het beroemde kinderboek van Thea Beckman stond al langer op het verlanglijstje van Mrs Attorama, terwijl ik 'Notes' erg graag wilde zien.

Kruistocht in Spijkerbroek
De vijftienjarige Dolf belandt door middel van een tijdmachine in de 13e eeuw, midden in de kinderkruistocht naar Jeruzalem. Ik weet nog wel dat ik als jongentje het boek had gelezen en dat ik dat helemaal geweldig vond. De verfilming, onder regie van Ben Sombogaart, is een leuke, aardige kinderfilm geworden. Nergens echt eng of gewelddadig, nergens echt verrassend, maar gewoon een aardige verfilming. Wel viel mij op dat er bij de belichting en/of digital-grading van de film iets vreemds was gebeurd. Net of het beeld af en toe van kleur verschoot naar de randen toe.

Notes on a Scandal
'Notes on a Scandal', begin vorig jaar te zien in de Nederlandse bioscopen, is overladen met prijzen en nominaties. Mijns inziens volkomen terecht. De acteerprestaties van Cate Blanchett, Judi Dench en Bill Nighy in een kleinere rol zijn ongekend. Blanchett is heerlijk breekbaar en dromerig, Dench is lekker vilein en Bill Nighy weet te ontroeren in de (weinige) scènes waarin hij de staat van zijn huwelijk uit de doeken doet. De film heeft een voice-over van Dench, iets waar ik normaal gesproken niet zo dol op ben. In dit geval werkt het echter uitstekend, omdat het verhaal slechts vanuit het verwrongen, totaal waanzinnige perspectief van Dench’ personage wordt verteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!