vrijdag 26 oktober 2007

Creativiteit onder restricties

Ik ben begonnen met dit weblog toen ik nog in dienst was van het CBS. Dat was een typisch geval van creativiteit die opbloeide onder restricties. Bij het CBS was – uit terechte veiligheidsoverwegingen – een streng internetfilter van toepassing. Dat was even wennen voor mij, aangezien ik daarvoor bij een internetbedrijf werkte waar elke website gewoon toegankelijk was. In mijn zoektocht naar games- en filmnieuws kwam ik dan ook regelmatig meldingen tegen à la “Access to this page is restricted”. Na een paar creatieve zoekpogingen kwam ik erachter dat weblogs niet door het internetfilter werden tegengehouden. Op die manier leerde ik met name de beschouwingen van Tobold en WoW Insider kennen en na een tijdje ben ik zelf maar een weblog begonnen.

Dat roept bij mij de vraag op of het opwerpen van dergelijke barrières wel zin heeft. Mensen zullen altijd proberen om regels te omzeilen en blijken daarin bijzonder creatief. Je kunt iets wel verbieden, maar als de mensen het graag willen, krijgen ze het toch wel. Om dezelfde redenen lijkt het mij onzinnig om alcohol voor jongeren te verbieden en om te proberen drugs volledig uit te bannen. Mensen weten heus wel dat roken ongezond is, daar helpt een rookverbod echt niet tegen. In plaats daarvan zou je mensen beter kunnen onderwijzen over de gevaren die dergelijke dingen met zich meebrengen en wat de gevolgen van drank, drugs, sigaretten of roekeloos internetten kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!