woensdag 31 januari 2018

Zender gezocht

Vaste lezers van dit blog zal het niet verbazen: ik ben een verstokte luisteraar van (NPO) 3FM. Een fijne zender, omdat je er wat meer verschillende muziek hoort: de hits van nu, maar ook aandacht voor nieuw talent, voor alternatieve bandjes en voor (vergeten) klassiekers. Commerciële zenders zoals 538 of Q Music, waar ieder uur dezelfde liedjes voorbij komen, zijn niet echt aan mij besteed.

De meest recente koerswijziging van 3FM heeft de focus echter wat meer verlegd naar jongeren. Minder aandacht voor klassiekers, meer voor dance. Niet echt mijn smaak. Dit werkt ook door in de onderwerpskeuze en het taalgebruik van nieuwslezers. Tijd voor een overstap? Wat zouden goede alternatieven voor mij zijn?

Tekenend is dat Michiel Veenstra, inmiddels een van de oudgedienden bij 3FM, tot mijn favorieten van de zender behoort. In Veenstra's programma is er ruimte voor achtergronden, voor interviews met artiesten, voor de 'Five Essential Tracks' waarin artiesten laten weten wie hen beïnvloed heeft. Kortom, radio waar je wat van leert. Een hele dag Michiel Veenstra op de radio is echter misschien wat te veel gevraagd…

Gaandeweg heb ik een flink aantal van mijn favoriete DJ's zien vertrekken van 3FM naar Radio 2, zoals Gerard Ekdom, Paul Rabbering en Annemieke Schollaardt. Misschien een teken dat ik ook maar van zender moest wisselen, zo bedacht ik mij. Nou, dat experiment is slecht bevallen. Radio 2 is wel een erg gezapige en oubollige zender naar mijn smaak. Misschien dat ik het over tien jaar nog eens moet proberen...

Een zender zoals Radio Veronica dan? Op zich een fijne zender, waar de liefde voor muziek duidelijk aanwezig is. DJ's van Radio Veronica zitten ook goed in de 'opvoedmodus' met leuke feitjes en weetjes. Alleen: de nadruk ligt wel heel erg op de klassiekers. Alsof er sinds de jaren '90 geen nieuwe muziek meer gemaakt is…

Kortom, ik ben op zoek naar nieuwe 'hoeders van de goede smaak': wat zijn de trends van nu, hoe onderscheidt de goede popmuziek zich van de slechte en wat zou je allemaal moeten weten? Ik kan natuurlijk via Spotify de hele dag muziek luisteren die precies aan mijn smaak voldoet, maar af en toe enige persoonlijke duiding door de DJ van dienst zou prettig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!