vrijdag 30 september 2016

Laura Jansen – Use Somebody

Parels uit de playlist



Zo zit het dus
De tweede single van het album 'Bells', uitgebracht op 16 oktober 2009. Tekst en muziek door Caleb Followill van Kings of Leon, aangezien het een cover is. Laura Jansen, dochter van een Nederlandse vader en een Amerikaanse moeder, had in 2007 en 2009 in de VS twee EP's uitgebracht. Op uitnodiging trad ze op 12 mei 2009 op in DWDD, een programma waar ze nog nooit van gehoord had… Binnen een week werd haar een platencontract aangeboden. In september lag het album 'Bells' in winkel, een samenvoeging van de twee EP's en deze single. 'Use Somebody' werd later opnieuw gemixt door Armin van Buuren, met wie Laura Jansen op tournee ging.

Anekdotes
Eén van de eerste liedjes die ik op de radio hoorde toen ik voor het eerst weer ging werken na het overlijden van mijn vader. Het breekbare aspect van deze pianoversie van 'Use Somebody' werd zodoende nog extra versterkt bij mij.

Met de kennis van nu
'Use Somebody' zorgde voor de grote doorbraak van Laura Jansen in Nederland, nadat ze in Amerika (in bescheiden kring) al enige bekendheid genoot. In 2013 verscheen het album 'Queen of Elba'. Tegenwoordig is Laura Jansen vooral op het Griekse eiland Lesbos te vinden om daar de vluchtelingencrisis het hoofd te bieden.

Conclusie
Dit nummer bezorgt mij nog steeds kippenvel, hoewel dat voor een groot deel te maken heeft met mijn persoonlijke herinneringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!