vrijdag 15 juli 2016

Siobhán Donaghy - Overrated

Parels uit de playlist

 

Zo zit het dus
De eerste – en meest succesvolle – single van 'Revolution in Me', het solodebuut van Siobhán Donaghy nadat ze uit de Sugababes was gestapt. Als single uitgebracht op 23 juni 2003 en een bescheiden hit in Engeland, Australië, Ierland – en Nederland natuurlijk. 'Overrated' is geschreven door Donaghy, Paul Simm en Cameron McVey, die in 2000 ook het debuutalbum van Sugababes hadden geproduceerd.

Anekdotes
Uit de tijd dat één leuke single al voldoende reden was voor mij om een heel album te kopen. In de platenzaak – inmiddels ook ter ziele en vervangen door een kledingzaak, wel met dezelfde verkoper overigens – moest ik tot drie keer toe de naam spellen. Zelf heb ik lange tijd gedacht dat Donaghy uit de Sugababes gestapt was omdat ze haar eigen muziek mocht schrijven, maar daar kan ik nu geen enkele bevestiging meer van vinden.

Met de kennis van nu
Een aanstekelijke melodie, fraai gitaarspel en een mooie tekst waarin Siobhán Donaghy haar depressie en breuk met haar oude groepsleden van zich afzong. Helaas bleef het bij het bescheiden succes van deze single. De opvolger, 'Twist of Fate', deed het slechter en Donaghy's grote doorbraak als soloartiest bleef uit.

Conclusie
Schitterend nummer. Een veelbelovend begin van een solocarrière die helaas nooit van de grond gekomen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!