vrijdag 22 juli 2016

Pink Floyd - High Hopes

Parels uit de playlist



Zo zit het dus
De tweede (en laatste) single van het album 'The Division Bell', wereldwijd uitgebracht op 17 oktober 1994, maar nooit echt een hit geweest. Niet dat dat veel uitmaakte, want singles zijn voor Pink Floyd natuurlijk altijd ondergeschikt geweest aan albums. 'High Hopes' verkeert in de bijzondere positie dat het de naamgever is van maar liefst twee albums, zowel van 'The Division Bell' (1994) als van 'The Endless River' (2014). De muziek is van de hand van Floyd-gitarist David Gilmour, de tekst van Gilmour en zijn partner, Polly Samson. Manager Steve O'Rourke is op het eind ook nog even te horen.

Anekdotes
Uit de tijd dat ik zo’n 10 kilometer door de polder moest fietsen voor de dichtstbijzijnde platenzaak. Ik zette het album op in de huiskamer, aangezien ik nog geen cd-speler op mijn kamer had. De eerste geluiden van het album kon mijn vader niet zo waarderen, maar tegen de tijd dat 'High Hopes' voorbij kwam, was hij om.

Met de kennis van nu
Als jongen van 14 was ik vooral onder de indruk van het gitaarspel van Gilmour. Als 'oudere jongere' van tegenwoordig (ahem) ben ik vooral onder de indruk van de tekst over opgroeien, ouder worden en het achterlaten van dingen (en mensen) uit je jeugd.

Conclusie
In de loop der jaren alleen maar mooier geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!