maandag 7 april 2014

Kwartierstaat

Bij het opruimen van de zolder dit weekeinde per toeval een stamboom tegengekomen. Of liever, voor de fijnproevers onder u, een kwartierstaat. Die heeft blijkbaar lange tijd in een doos gezeten: het is een print uit 2004 die verwijst naar een Lycos-site die niet meer in de lucht is. Van de naamgever van onze familie - de enige van mijn vier grootouders die ik nog miste.

Een eerste blik levert op wat ik al verwachtte: dat er weinig geografische spreiding in zit. Het blijft allemaal aardig in de buurt van mijn geboortestreek. Veel bekende plaatsen en bekende achternamen van vroeger dus. Wel zitten er hier en daar wat leuke, onverwachte uitschieters tussen. Zo blijkt er een tak van de familie in Wassenaar te zitten - wellicht kan ik nog aanspraak maken op een leuke adellijke titel? - en eentje in Noordwijk(erhout).

Ook zit er een pietsje 'exotische' invloeden in. Zo'n acht generaties terug, halverwege de 18e eeuw, uit het Münsterland in Duitsland (en daarvoor weer de regio Hannover). Of nog verder terug, 15 generaties geleden, halverwege de 16 eeuw, blijken er wat Vlaamse wortels in de familie te zitten. Oudst bekende voorouders: Dirk (I) van der Specke, schepen van Haarlem, schout van Lisse, Noordwijkerhout en Haarlem, die in 1348 trouwde met Bartrarde van Waterland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!