woensdag 16 april 2014

Coulante controleur

Het is nog maar zelden dat ik met de trein reis. Voor mijn korte ritje van vandaag, van station Rotterdam Noord naar station Rotterdam Alexander, was mijn enige voorbereiding dan ook om te controleren of ik nog voldoende saldo op mijn OV-chipkaart had. Met een saldo van € 4,95 en een ritprijs van € 2,10 had ik een ruime marge, zo dacht ik. Nou, dat viel even vies tegen. Gelukkig trof ik een klantvriendelijke, coulante controleur, anders had ik – volkomen terecht – een boete van 35 euro aan mijn broek gekregen.

Op Noord haalde ik mijn pasje langs de paal, liep zonder de mededeling op het scherm te bekijken door (zoals ik dat gewend ben bij de metro) en stapte enkele minuten later uit op Alexander. Waar vervolgens de poortjes dienst weigerden bij het uitchecken – onder het oog van twee controleurs. De aard van de dienstweigering: geen geldige check-in, wegens onvoldoende saldo. Vijf euro saldo is te weinig voor een ritje van twee euro? Nou, dat moest de controleur mij even uitleggen…

Wat blijkt: zonder abonnement moet je minimaal 20 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Enerzijds logisch, om te voorkomen dat mensen op de pof reizen. Anderzijds: niet zo handig dat ik bij Rotterdam Noord gewoon het perron op kan lopen zonder blijkbaar op een juiste manier in te hoeven checken, om vervolgens op Alexander niet meer naar buiten te kunnen… Voortaan overal maar toegangspoortjes neerzetten? Of automatisch opladen, zoals bij de RET?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!