maandag 27 januari 2014

Lied van het Jaar

Weer wat geleerd van de Grammy-uitreiking van afgelopen nacht: er is blijkbaar een Grammy voor Record of the Year, voor de uitvoerende artiest en de productie, en een Grammy voor Song of the Year, voor de componist. Die gingen vannacht respectievelijk naar 'Get Lucky' van Daft Punk en 'Royals' van Lorde. Verwarrend genoeg worden beide prijzen in de Nederlandse media aangeduid met 'Lied van het Jaar'. In de 56 edities van de Grammy's is het slechts in de helft van de gevallen voorgekomen dat een nummer met beide prijzen aan de haal ging, dus wat dat betreft is hier duidelijk een groter onderscheid dan bij bijvoorbeeld de Oscars voor Beste Film en Beste Regie.

Ik was verheugd om te lezen dat Gregory Porter, een recente Spotify-ontdekking, een Grammy voor beste jazzalbum heeft gewonnen. Herstel: beste vocale jazzalbum – dat is een belangrijk onderscheid in die kringen. Over Ryan Shaw die een Grammy misliep voor zijn versie van 'Yesterday' heb ik gemengde gevoelens: ik ben groot fan van Shaw en ik gun hem alles, maar zijn cover is met afstand mijn minst favoriete nummer op zijn album 'Real Love'. Sterker nog, het is het enige nummer dat ik consequent oversla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!