dinsdag 20 november 2012

Databank

De moord op Marianne Vaatstra is – waarschijnlijk – opgelost nu er een DNA-match gevonden lijkt te zijn. Zodoende zal nu wel de discussie op gang komen of er een landelijke DNA-databank aangelegd moet worden. In DWDD werd daar vanavond al een aanzet toe gegeven.

Is dat een goed idee? Ik denk van niet. De reden is dat ik er zelf nog graag iets over te zeggen wil hebben. Als ik niet wil dat ik via een GPS-signaal te vinden ben, laat ik mijn telefoon thuis. Als ik niet wil dat mijn pinbetalingen bekend worden, neem ik contanten mee. Maar een DNA-databank is blijvend.

Als ik ergens van verdacht word – ik was in de buurt; ik had geen alibi; het ging om iemand met wie ik ruzie had – heb ik er geen enkel bezwaar tegen om DNA af te staan om mijn onschuld te bewijzen. Maar als ik geen verdachte ben? Dan niet. Ik heb niks te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik alles bekend hoef te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!