vrijdag 17 augustus 2012

Fietservaringen

Vanwege wat extra opstoppingen bij de RET de afgelopen weken – en omdat het zulk lekker weer was – ben ik een paar keer op de fiets naar het werk gegaan. Het was een behoorlijke tijd geleden dat ik dagelijks 11 kilometer (enkele reis) moest afleggen. Afgezien van dat ik veel meer mensen met een telefoon zie dan vroeger, was er niet zo veel veranderd aan het gedrag van fietsers, aldus mijn kleine steekproef.

Waar ik mij als automobilist dikwijls aan erger, zijn fiets die stoplichten en/of andere voorrangsregels negeren. Dat vooroordeel werd (helaas) bevestigd tijdens mijn eigen fietservaringen. De enige 'troost' die ik kreeg, was dat fietsers het daarbij niet specifiek op automobilisten hebben gemunt: dit gedrag wordt ook bij voetgangers vertoond en zelfs onderling.

Dieptepunt was toen ik voor het rode licht stond te wachten en een man mij voorbij reed, dwars over het kruispunt. Met één hand aan het het stuur, met de andere hand aan het bellen, oversteken zonder te kijken – allemaal terwijl zijn dochtertje achterop zat. Goed voorbeeld…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!