donderdag 12 april 2012

4M

Voor wie zich afvraagt wat ik nu precies doe voor de kost: hier een berichtje van mijn hand dat vandaag op intranet verscheen.
Het is de week van de 4-maandsrapportage. Of zoals ze dat hier op de afdeling noemen: de 4M. De hoogste tijd om te kijken of de afdelingen een beetje in de pas lopen met de ontwikkelingen zoals voorzien bij het opstellen van het Jaarplan. Laten we eens kijken naar een van de afdelingen die ik ondersteun: ICT.
Studiebudget
Het eerste wat opvalt bij de 4M-cijfers, is het studiebudget. Dat is met zo’n 90 procent gedaald volgens het staatje wat ik voor mij zie. Kijk, dat is nog eens bezuinigen! Even navragen bij de afdeling wijst uit dat niemand op de hoogte is van enige bezuinigingen op het studiebudget. Degene die de cijfers heeft ingevoerd, komt haast met het schaamrood op de kaken naar mij toe en geeft schoorvoetend toe dat hij waarschijnlijk een nulletje is vergeten bij het invoeren van het studiebudget. Toch maar goed dat we alle cijfers uit de 4M nog even nalopen.
Projectresultaat
Vrijwel alle resultaten van de afdeling ICT zijn binnen gekomen. In eerste instantie lijkt alles redelijk volgens de verwachtingen van het Jaarplan te verlopen. Er ontbreekt echter nog een belangrijke factor: de resultaten op de projecten. Bij voorgaande rapportages was het totale resultaat van de afdeling ICT sterk afhankelijk van het projectresultaat en dat lijkt nu niet anders te zijn. Terwijl in de loop van de dag de projectresultaten binnen druppelen, houd ik in de gaten wat voor gevolgen dit heeft voor het totale afdelingsresultaat.
Het zou een understatement zijn om te zeggen dat het resultaat van de afdeling in de loop van de dag enigszins schommelt. We beginnen de dag met een positief resultaat van € 500.000,-. Rond lunchtijd staat de teller echter op een € 1 miljoen nadelig. Eind van de middag – of liever: begin van de avond – komen we uit op de definitieve stand: € 100.000,- nadelig. Een afwijking van het Jaarplan van slechts een paar duizend euro.
Dat is het wat ICT betreft. Eens kijken hoe de overige afdelingen het doen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!