maandag 20 februari 2012

Wasmachinedag

Nare verrassing gisteravond: onze wasmachine is kapot. Mijn papadag van vandaag ging dus voor een groot deel op aan het zoeken naar een nieuwe machine. Bij webwinkel (Witgoed.nl, Witgoedkoopjes.nl, zoiets) zag ik een goed alternatief voor niet al te veel geld, wat ook nog eens binnen 1 à 2 dagen bezorgd kon worden. Ik had al bijna op 'Bestellen' geklikt, tot ik een roodgedrukt regeltje zag: deze week wordt er niet bezorgd. De webwinkel is een weekje dicht. Bestellen kan wel, maar het uitleveren van de bestellingen begint op zijn vroegst volgende week.

Misschien zijn er problemen met de bezorging. Wellicht is het oude contract verlopen en wordt er een nieuwe bezorgpartner gezocht. Met een hoofdkantoor in Brabant vermoed ik dat het vieren van carnaval ook iets te maken zou kunnen hebben met deze vertraging. Hoe dan ook, de plaatselijke Media Markt werd ineens een uitstekend alternatief – zeker met een kleintje kun je echt niet wachten met het vervangen van een wasmachine – en de webwinkel is een paar honderd euro omzet misgelopen.

Wasmachines zijn typische vervangingsaankopen. Er is slechts initiële vraag wanneer iemand op zichzelf gaat wonen. Daarna bestaat de vraag naar wasmachines louter uit vervangingsvraag, die pas ontstaat wanneer het bestaande apparaat niet meer functioneert. De vraag naar wasmachines laat zich dus niet of nauwelijks plannen en als leverancier moet je dus snel kunnen inspelen op de vraag van de consument. Ik had eigenlijk verwacht dat webwinkels hier ook van op de hoogte zijn…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!