dinsdag 3 januari 2012

Digitaal en exclusief

Aan de vooravond van de 11e jaargang van de AElementair heeft de redactie mij op de hoogte gebracht van twee belangrijke ontwikkelingen rond het magazine voor studenten algemene economie dat ik zelf mede heb opgezet.

Ten eerste heeft de redactie het besluit genomen om het magazine niet langer op papier uit te brengen, maar slechts digitaal. (De meeste artikelen waren al digitaal beschikbaar naast de papieren versie.) Dit besluit past in de trend op de tijdschriftenmarkt: lezersaantallen nemen af, waarmee het moeilijker wordt om adverteerders te trekken, waardoor het moeilijker wordt om magazines winstgevend te houden. Digitaal gaan is dan een (financieel) aantrekkelijk alternatief. Een begrijpelijke keuze, maar als iemand die het leuk vindt om te bladeren in een tijdschrift en een fysiek exemplaar in de kast te kunnen zetten, vind ik het toch een beetje jammer.

Ten tweede is er niet langer sprake van een landelijk magazine. Mijn oude studievereniging is de enige die nog de redactionele bijdragen verzorgt; de overige verenigingen zijn afgehaakt en het magazine zal niet langer verspreid worden in andere studentensteden. Aangezien ik al geruime tijd niet meer bij de besluitvorming rond het magazine betrokken ben, kan ik niet zeggen of dit eveneens iets is wat al langer speelt. Het mooie van de AElementair vind ik altijd dat alle studenten algemene economie hetzelfde blad krijgen, of ze nu in Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Utrecht, Nijmegen of Tilburg studeren. Dat blijkt helaas niet meer zo te zijn.

Beide ontwikkelingen zijn verklaarbaar, maar toch krijg ik een beetje het gevoel dat mijn 'kindje' wordt uitgekleed. Daarentegen heb ik er natuurlijk bewust voor gekozen om hier geen actieve rol meer voor te vervullen. (Dat kan ook niet anders zodra je geen student meer bent.) Dus ik heb me maar gewoon aan te passen aan de nieuwe situatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!