dinsdag 22 november 2011

Weg met de weigeraars

Een opiniepeiling op het intranet deze week: of trouwambtenaren mogen weigeren om homostellen te trouwen. Gelukkig reageert de overgrote meerderheid van mijn collega's met "Nee".

Hoe jammer ik het ook vind; er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat homo's niet zouden mogen trouwen. Ik zou graag die mensen ervan overtuigen dat dat een ouderwetse, achterhaalde opvatting is, maar die mensen heb ik vast niet in één keer allemaal overtuigd. Laat ik er voor dit betoog vanuit gaan dat er altijd een harde kern van mensen blijft die deze opvatting hebben en houden. Dat kan en dat mag, hoe zeer ik het daar ook mee oneens ben.

Voor trouwambtenaren zou een dergelijk gewetensbezwaar niet uit mogen maken. Als het volgens de Nederlandse wet is toegestaan dat homostellen mogen trouwen, dan heb jij je daar als trouwambtenaar gewoon naar te voegen. Als je vindt dat dat niet mag, moet je geen trouwambtenaar worden. Dan neem je maar ontslag en start je maar een lobby om de wet te veranderen.

Agenten moeten fietsers zonder licht bekeuren, of ze nu wel of niet vinden of dit een ernstige verkeersovertreding is. Werknemers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst moeten gewoon de asielwet toepassen, ongeacht hun persoonlijke mening of het huidige asielbeleid te streng of te ruimhartig is. Trouwambtenaren moeten gewoon stelletjes trouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!