maandag 28 november 2011

Games en agressie

Tijdschrift Intermediair heeft een interessant artikel in de editie van deze week over de samenhang tussen games en agressie. In tegenstelling tot veel voorgaande onderzoeken stellen de auteurs dat deze samenhang er wel degelijk is. Voorgaande onderzoeken hielden vooral de gedachtegang aan dat agressieve games juist een goede uitlaatklep voor geweld kunnen zijn. Die gedachtegang blijkt verkeerd te zijn, aldus de onderzoekers in Intermediair.

In mijn WoW-dagen heb ik veel digitaal geweld begaan. Dat is nu eenmaal de aard van dat spel. Ik zie dat zelf als onschuldig escapisme, maar het is en blijft geweld. Belangrijk verschil is dat ik in het dagelijks leven niet zoveel vuurballen naar trollen en elfjes kan gooien als in de digitale wereld. Ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen dat een spel als WoW tot echte, fysieke agressie zou kunnen leiden.

Fotorealistische shooters à la Modern Warfare vind ik echter van een geheel andere orde. Je kunt door straten lopen die echt bestaan, wapens gebruiken die in het dagelijks leven ook verkrijgbaar zijn en die net zo functioneren als in de werkelijkheid. Shooters leren je bovendien dat het beter is om op het hoofd van je slachtoffers te mikken dan op de knieën. Dat lijkt mij veel gevaarlijker dan het gooien van vuurballen.

Volgens het onderzoek in Intermediair blijkt mijn gedachtegang – en die van vele anderen blijkbaar – niet goed te zijn: alle vormen van digitaal geweld wakkeren agressie aan. Jongens blijken er gevoeliger voor te zijn dan meisjes, hoewel dit ook komt doordat jongens andere games spelen dan meisjes.

De oorzaak lijkt me eenvoudig: geweld wordt beloond in games. Zolang je voldoende mensen neerschiet, tegenstanders in elkaar slaat of trollen in brand steekt, krijg je een beloning. Meisjes spelen daarentegen vooral games waarin samenwerking wordt beloond – en die blijken ook op latere leeftijd beter in staat te zijn tot samenwerking.

Een synthese lijkt mij de beste oplossing. Maak twee (of meer) opties om opdrachten, missies en dergelijke te vervullen. De optie met het minste geweld krijgt de grootste beloning. Als je de gijzelaars weet te bevrijden door te onderhandelen met de gijzelnemers, krijg je een beloning. Als je in plaats daarvan de gijzelnemers doodt (en zo de gijzelaars redt), krijg je de helft van die beloning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!