woensdag 14 september 2011

Goede voorbereiding is slecht

Een grote onthulling van RTL Nieuws gisteren: het ministerie van Financiën houdt rekening met een faillissement van Griekenland. Dat wil zeggen: er ligt een plan van aanpak klaar voor als dat scenario werkelijkheid wordt. Dat is natuurlijk goed nieuws: Financiën weet wat het moet doen als dit gebeurt. Deze goede voorbereiding wordt echter gepresenteerd als slecht nieuws, namelijk dat het ministerie uitgaat van een Grieks faillissement.

Belachelijk natuurlijk en een mooi staaltje stemmingmakerij van RTL Nieuws. Het ministerie van Financiën heeft ongetwijfeld ook scenario's klaarliggen voor wanneer de Amerikaanse dollar in vrije val raakt, voor wanneer er een aanslag plaatsvindt op het gebouw van De Nederlandsche Bank of voor wanneer de eurozone uit elkaar valt. Allemaal scenario's waar Financiën natuurlijk goed op voorbereid moet zijn, maar die niet allemaal even waarschijnlijk zijn.

De gedachtegang van Financiën is gemakkelijk te vertalen naar een persoonlijk voorbeeld. Ik ga dagelijks met de metro naar mijn werk. Als de metro uitvalt, weet ik welke bus ik moet nemen of welke route ik moet fietsen om toch op mijn werk te komen. Gewoon, voor het geval dat. Volgens mij is dat een goede manier om het risico van een uitvallende metro op te vangen. Volgens RTL Nieuws ga ik daarmee echter uit van het slechte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!