donderdag 8 september 2011

Ambtsjubileum

Groot feest op de afdeling vandaag: er was een collega 40 (!) jaar in dienst. Veertig jaar?! Om het even in perspectief te zetten: mijn ouders kenden elkaar nog niet eens en mijn moeder was zelfs nog een tiener – en toen werkte die collega hier al! Dergelijke lange dienstverbanden komen tegenwoordig nog nauwelijks voor. Voor hoogopgeleiden mag je als werkgever al blij zijn als ze 5 jaar in je organisatie halen. Zelfs het verhogen van de pensioenleeftijd verandert daar niets aan.

Is dat een goede of een slechte ontwikkeling? Dat ligt eraan aan wie je dat vraagt. Je zou kunnen beargumenteren dat werknemers een enorme bubs aan kennis en ervaring verzamelen op deze manier. Dat heeft dan weer als nadeel dat zo'n werknemer een enorm gat achterlaat als hij/zij met pensioen gaat en haast niet te vervangen is. En vraag maar aan verandermanagers met wie zij liever omgaan: met nieuwe krachten of met werknemers die al 20 jaar op dezelfde afdeling zitten?

Tijdens mijn traineeship heb ik dezelfde organisatie vanuit verschillende invalshoeken meegemaakt. Eén van mijn conclusies was dat de meest werknemers hun eigen organisatieonderdeel wel goed kennen, maar dat ze nauwelijks weten wat er in de rest van de organisatie gebeurt. Dat maakt het samenwerken en het kunnen inleven in elkaars standpunten er niet gemakkelijker op. Dat alleen al zou een mooi argument zijn voor meer roulatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!