maandag 18 april 2011

Eerste concert



Oasis, op 27 november 1997, in de Brabanthallen in Den Bosch. Medebezoekers Ad en Eric, als jullie dit lezen: herinnert jullie je zich deze nog? Als muzikaal kind van de jaren negentig was Britpop natuurlijk een onvermijdelijk deel van mijn muzikale ervaringen. Mij drie nog meest levendige herinneringen aan het concert zijn als volgt.

Ten eerste de file. Naar Den Bosch was al niet naast de deur, maar we kwamen in een ontzettend lange en hardnekkige file terecht. Letterlijk tot aan de parkeergarage ging het stapvoets. We kwamen dan ook ruim een uur na aanvang van het concert binnen. We konden nog net de laatste klanken van het voorprogramma, The Seahorses, horen. Ondanks onze vertraging waren we dus precies op tijd om Oasis te horen spelen.

Ten tweede was er de complicerende factor dat Oasis kort voor deze tour het album 'Be Here Now' had uitgebracht. Zo recent dat ik het zelf nog niet in huis had en ik slechts een of twee dagen van tevoren de cd te leen kreeg van mijn medeconcertbezoeker. Alleen 'D'you Know What I Mean?' kende ik vanwege de airplay op MTV. Van de nieuwe nummers weet ik nog dat ik vooral 'Magic Pie' en 'Stand by Me', toen net uit op single, veel indruk vond maken tijdens het concert.

Ten derde was er de uitvoering van 'Live Forever'. In Engeland een grote hit voor Oasis, maar in Nederland was (en is) dit een redelijk onbekend nummer van de band. Op MTV, destijds nog grotendeels op Engeland gericht, kwam 'Live Forever' regelmatig voorbij en ik verbaasde mijn gezelschap door het hele lied te kunnen meezingen. Nog steeds vind ik 'Live Forever' een typisch voorbeeld van een succesvolle doorbraak, van licht rebellerende popmuziek en van de onbezonnen toekomstdromen van de jeugd.

1 opmerking:

  1. Mooi stukje! Ik was op de bewuste dag ook aanwezig. Fris 15 jaar oud. Mijn vader nam me mee met een vriend. Achteraf begrijp ik pas goed wat ik die dag gezien heb. The Seahorses waren al heel wat (ex gitarist van Stone Roses, oasis hun helden) maar om Oasis op hun hoogtepunt te mogen zien was fantastisch!

    Wat me erg bijstaat is de krachtige sfeer die er hing. Veel Engelse fans waren meegereisd en waren duidelijk aanwezig. Dit paste bij de sfeer en maakte het geheel nog magischer.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!