maandag 14 maart 2011

Eerste videoclip


Vorige week heb ik vol trots verkondigd dat 'A Kind of Magic' van Queen de eerste videoclip was die ik ooit zag. Deze week kwam ik erachter dat 'Living Doll' van Cliff Richard en The Young Ones twee weken eerder uitgebracht is, en dus de kans groot is dat ik deze als eerste videoclip heb gezien.

Persoonlijk
Als jongetje van zes zag ik een paar rare gasten die voortdurend door een liedje heen aan het schreeuwen waren. Ik was te jong om te bevatten wat precies bedoeld werd met de woorden 'Living Doll', maar in het refrein kon ik wel heel hard meeschreeuwen natuurlijk. Net zoals de rest van de kleuterklas. De spijkerkleding van Adrian Edmondson zorgde voor een rage op het schoolplein – tot grote zorgen van ieders ouders.

Zo zit het dus
Lionel Bart, die later onder meer ook de titelsong voor 'From Russia with Love' zou schrijven, schreef in 1959 de originele versie van 'Living Doll'. Cliff Richard en zijn vaste begeleidingsband The Shadows verkochten er meer dan 1 miljoen exemplaren van en Bart won er een Ivor Bello Award voor, de Britse variant van de Grammy's.
Voor het goede doel van Comic Relief werd in 1986 een nieuwe versie opgenomen met The Young Ones, de hoofdpersonen van de gelijknamige tv-serie. De humor uit deze versie (en uit de videoclip) komt vooral voort uit het contrast tussen de keurige Cliff Richard en de anarchistische Young Ones. De oorspronkelijke Shadows-gitarist Hank Marvin is ook te zien in de videoclip uit 1986, aangezien hier gewoon de originele track voor gebruikt is waar de stemmen van de Young Ones overheen gelegd zijn.

Met de kennis van nu
'The Young Ones' was een onvervalst jaren tachtig product en alleen dankzij herhalingen hebben mensen van onder de 25 er nog iets van meegekregen. De grappen zijn nog steeds erg leuk en hebben de tand des tijds doorstaan. Je moet alleen niet de video erbij zien…

Conclusie
Gedateerde humor, maar nog wel errug grappig – en heerlijk om mee te blijven blèren.

"Hey daddyo, lay the next funky bit on me."
"He means: what happens next?"
"The instrumental break."
"Great Cliff, what instruments you want us to break?!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!