maandag 14 december 2009

Diverse kaas

Blijkbaar zie ik er niet als een typische Nederlander. Op vakantie in Portugal word ik aangezien voor Portugees, in Griekenland voor Griek. Ook in Canada en Amerika word ik aangezien voor iemand van de plaatselijke bevolking. Vandaag vroeg een collega of ik van Indische afkomst was, aangezien ik blijkbaar lijk op een collega die dat (ook) is. Het wordt tijd voor een kritisch gesprek met mijn ouders: is mijn etnische achtergrond meer divers dan ik gedacht had? Of heb ik gewoon niet zo’n standaard kaaskop uiterlijk?

Aan mijn vaders kant kom ik uit een, wat levenspartners betreft, internationaal georiƫnteerde familie. Mijn oom is met een Ierse getrouwd, mijn ene tante met een Italiaan en mijn andere tante was eerst met een Engelsman getrouwd en tegenwoordig met een Canadees. Ik sluit daar een klein beetje bij aan: Mrs Attorama blijkt Franse wortels te hebben, hoewel je daarvoor wel een flink aantal generaties terug moet. Ik vraag me af welk percentage Nederlanders uitsluitend Nederlandse wortels hebben. Dat kon weleens een stuk kleiner zijn dan verwacht.

1 opmerking:

  1. Beste Attorame.
    Ik weet dat je de Telegraaf als krant niet hoog hebt staan, maar misschien is het interessant om de colum van Prof. Smalhout van zaterdag j.l. te lezen die hier een bepaalde mening heeft.
    Pa

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een reactie op dit bericht achter!