maandag 9 november 2009

9 november 1933

Terwijl de hele wereld vandaag de val van de Berlijnse Muur herdenkt, heeft deze datum voor mij persoonlijk een andere betekenis: het is de trouwdag van mijn grootouders aan mijn moeders kant. Als mijn beide grootouders nog zouden leven, zouden ze vandaag 76 jaar getrouwd zijn. Mijn oma zou 100 jaar oud zijn, mijn opa 106. Hoe zouden zij tegen de wereld van vandaag aankijken? Waarschijnlijk zouden ze die te jachtig en te gehaast vinden. Een mobiele telefoon zou ook niet echt aan hen besteed zijn. In ieder geval zouden ze zich verheugen op de aanstaande geboorte van hun achterkleinkind – hoeveel ze er daar inmiddels ook van hebben.

P.S. Volgens mijn neef, die zich verdiept heeft in de familiestamboom, was 9 november de datum van het kerkelijk huwelijk. Op 3 november zijn ze voor de wet getrouwd, maar ze vierden het altijd op de negende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!