vrijdag 30 oktober 2009

Lijden aan de ing-vorm

Vandaag kreeg onze groep het tweede deel van de cursus zakelijk schrijven. Op het eerste gezicht was er weinig verrassends aan het lesprogramma. We kregen nuttige tips over het opbouwen van teksten, het vermijden van de lijdende vorm en heel veel praktische schrijfoefeningen. Zelf weet ik redelijk veel van taal en spelling – al zeg ik het zelf – maar ik werd verrast door een onderwerp dat mij niets zei: de naamwoordstijl.

De lijdende vorm is bekend: in plaats van "Uw brief zal door ons worden behandeld" kun je beter "Wij zullen uw brief behandelen" schrijven. Het overmatig gebruik van de lijdende vorm maakt teksten saai en moeilijker te begrijpen. De naamwoordstijl is een variatie hierop: "De behandeling van uw brief gebeurt door ons" of "Het behandelen van uw brief vindt plaats door ons". Kort gezegd: je maakt het werkwoord tot onderwerp van je zin. Dit wordt ook wel
"lijden aan de ing-vorm" genoemd, omdat je je werkwoord ombouwt tot een zelfstandig naamwoord (behandelen wordt behandeling).

Nooit geweten. Ik had hier nooit bij stilgestaan. Ik ga de komende tijd bewuster kijken naar mijn eigen teksten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!