zaterdag 1 augustus 2009

Averechts effect

Vandaag vindt in Amsterdam de Gay Pride plaats. Het bekendste onderdeel hiervan is de Canal Parade, de boottocht door de Amsterdamse grachten. Ik gun iedereen natuurlijk een feestje, maar ik denk dat de Gay Pride een negatief effect heeft op de homo-emancipatie en dat vooroordelen er eerder door vergroot zullen worden dan dat ze weggenomen worden.

In plaats van te werken aan de acceptatie in de samenleving – die helaas in sommige kringen nog erg ver weg is – stellen de deelnemers aan de Gay Pride zich nadrukkelijk apart op en wensen geen 'inmenging van buitenaf'. Persoonlijk denk ik dat aparte feestjes voor homoseksuelen een averechts effect hebben op de emancipatie, om dezelfde redenen dat ik denk dat aparte feestjes voor allochtonen een negatief effect hebben op de integratie. Door in je eigen kringetje te blijven vergroot je de afstand met de rest van de samenleving.

In mijn kennismakingsweek op de universiteit trof ik op de informatiemarkt een studentenvereniging aan die uitsluitend bedoeld was voor homo's en lesbiƫnnes. Zou het niet beter zijn om te werken aan acceptatie van homoseksualiteit bij de andere verenigingen, zo vroeg ik. Als antwoord kreeg ik dat deze opzet gemakkelijker was. In plaats van te zorgen dat homoseksualiteit in studentenkringen een beter bespreekbaar onderwerp werd, zonderden de homoseksuele studenten zich liever af.

De editie van 2009 is zonder twijfel de meest mainstream versie van de Gay Pride tot nu toe. Zo is onder meer de Nederlandse politiek afgevaardigd en ook is er een aanzienlijke delegatie sporters aanwezig. Al met al tekenen dat de Gay Pride meer en meer ingeburgerd raakt in de festiviteiten van de hoofdstad. Dat lijken mij allemaal goede ontwikkelingen. Sommige deelnemers denken daar echter heel anders over en vinden dat "de hetero’s het feest gekaapt hebben". Blijkbaar ambiĆ«ren deze deelnemers een status aparte.

Nederland is het land van de tolerantie. Iedereen mag hier zijn/haar eigen geloofs- of levensovertuiging aanhangen zonder bang te hoeven zijn voor vervolging. Dat is de boodschap die wij verkondigen tegen de rest van de wereld. In de praktijk merk ik dat die tolerantie vaak nog ver te zoeken is. Het onderwerp homoseksualiteit wordt vaak 'eng' gevonden en de inleiding "Ik heb niks tegen homo's, maar…" wordt vaak gebruikt om de meest vreselijke, discriminerende dingen te zeggen. Het tegengaan van dat soort uitingen lijkt mij veel nuttiger dan het organiseren van een boottocht door de Amsterdamse grachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!