donderdag 11 juni 2009

Star Trek

Vanavond dan eindelijk 'Star Trek' gezien, waar ik eigenlijk op de premièreavond al naartoe wilde. Aan regisseur-producent J.J. Abrams de moeilijke taak om na het miserabele 'Nemesis' en het wegens bedroevende kijkcijfers geannuleerde 'Enterprise' de Trek-franchise weer nieuw leven in te blazen. Laten we er niet omheen draaien: dat is gelukt! Wonderwel! Zelfs Mrs Attorama, nou niet bepaald de grootste sf-fan, vond het een coole film en ze was er zowaar nog enthousiaster over dan ik.

'Star Trek', door velen als prequel beschouwd maar eigenlijk is het een reboot, vertelt de (nieuwe) ontstaansgeschiedenis van James T. Kirk, Spock en vele andere Trek-iconen. Waarom Kirk bij Starfleet gaat, de eerste vlucht van de U.S.S. Enterprise, et cetera. De film weet bepaalde gebeurtenissen uit eerdere films en tv-series aan te stippen die de fans zullen herkennen, maar die voor niet-fans niet verwarrend zijn. Een uiterst gebalanceerd kunststukje dus.

Ik was in het verleden een ongelooflijk grote 'Star Trek' fan. Ik ben zo’n beetje opgegroeid met 'The Next Generation' (TNG) en ik vind 'Deep Space Nine' (DS9) nog steeds een ontzettend goed gemaakte serie. Sinds het einde van DS9 kon de franchise mij echter nauwelijks nog boeien. De series 'Voyager' en 'Enterprise' vond ik uitermate saai en de TNG-films haalden in mijn ogen ook niet het gewenste niveau. Met andere woorden, ik behoorde dus precies tot de doelgroep die weer teruggelokt moest worden naar 'Star Trek'.

J.J. Abrams weet met 'Star Trek' de filmserie een nieuwe impuls te geven weet in één klap het stoffige imago van de serie af te schudden. Chapeau! Een (licht) bezwaar van mijn kant is dat 'Star Trek' iets te vol actie zit. Je hebt als kijker amper tijd om op adem te komen of er gebeurt wéér iets spannends. Af en toe een extra rustmomentje zou in mijn ogen geen overbodige luxe zijn. Verder miste ik in deze film de elementen die de originele serie zo kenmerkten, zoals verkenning ("to seek out new life") en politieke parabels (Vietnam), maar wellicht is dat een interessant onderwerp voor een vervolgfilm?

Nieuwe trailers:
* The Escapist (release op 23 juli). Brian Cox, Damian Lewis en Joseph Fiennes in een grimmig uitziende trailer over een ontsnappingspoging uit de gevangenis.
* Transformers: Revenge of the Fallen (release op 24 juni). Shial LaBeouf, Megan Fox en een heleboel transformerende robots in een oorverdovende trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!