woensdag 11 maart 2009

HPV

Vandaag ondersteuning verleend bij het toedienen van de HPV-vaccinaties in Ahoy. Een sociale actie, waartoe het initiatief was genomen door een mijn medetrainees. Het idee dat wij een (groot) aantal meisjes vandaag hebben behoed voor het krijgen van baarmoederhalskanker maakte deze dag – hoge opkomst of niet, media-aandacht of niet – voor mij persoonlijk al tot een groot succes.

Om stipt acht uur waren we aanwezig in Ahoy. (Dat klinkt vroeg, maar in feite hoefde ik maar tien minuten eerder de deur uit dan gebruikelijk.) De actie was zeer ruim opgezet: naast HPV werden er ook vaccinaties gegeven tegen DTP en BMR. Er waren dan ook ongelooflijk veel vrijwilligers en GGD-medewerkers aanwezig. Vooral in de ochtend was het bij DTP/BMR ontzettend druk.

De opkomst was voor mijn gevoel vrij laag. De GGD had op negenduizend meisjes gerekend, maar naar mijn inschatting is dat aantal niet gehaald. (Houd de krant morgen in de gaten voor het opkomstpercentage.) Ongetwijfeld was dit het gevolg van allerlei rare, onzinnige berichtgeving in de media de afgelopen tijd. Op 9 april is er op dezelfde locatie en op dezelfde tijden een herkansing. Hopelijk is de opkomst dan wat hoger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!