dinsdag 15 juli 2008

Sneak: Stop-Loss

Vanavond weer eens naar de sneak geweest; we kregen 'Stop-Loss' voorgeschoteld. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik had zo mijn twijfels toen het MTV-logo over het scherm rolde, maar die bleken gelukkig ongegrond. Alleen was het nauwelijks een sneak te noemen, aangezien de film donderdag al regulier in première gaat.

'Stop-Loss' vertelt over de jonge sergeant King in het Amerikaanse leger, gespeeld door Ryan Phillippe, die blij is om terug te keren uit Irak. De laatste missie van zijn eenheid liep miserabel slecht af en King heeft er helemaal genoeg van. Dan komt plots de mededeling dat King een extra dienst moet doen, een zogenaamde stop-loss. Geen discussie mogelijk. King komt hiertegen in opstand en deserteert, met alle gevolgen van dien.

Ryan Phillippe weet in zijn rol zowel het stoere, macho karakter van een soldaat weer te geven als de breekbaarheid van een man die een groot psychologisch drama heeft ondergaan. Petje af, ik moet mijn beeld van Phillippe nodig bijstellen. Helaas heeft 'Stop-Loss' het in Amerika beroerd gedaan, nadat een aantal rechtse recensenten had geroepen dat de film onpatriottisch was. Jammer, de film had een groter publiek verdiend.

Vanavond bewees zich weer eens de waarde van de sneak. Uit eigen beweging was ik waarschijnlijk nooit naar 'Stop-Loss' gegaan. Een filmproductie van MTV? Dat is voor mij doorgaans een reden om af te haken. Echter, ik werd vanavond zeer positief verrast en de film heeft zowaar indruk op mij weten te maken, met name hoe de teruggekeerde soldaten proberen om te gaan met hun oorlogservaringen.

Nieuwe trailers:
* Children of Huang Shi (release op 31 juli). Jonathan Rhys-Meyers probeert in het China van de jaren dertig oorlogswezen in veiligheid te brengen. Waar gebeurd. Beetje drakerige trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!