dinsdag 29 mei 2007

Cd-recensies

Na afloop van het huisconcert bij buurman DV hebben we een aantal cd's aangeschaft. (O ja, ik moet de buurman nog terugbetalen.) De reis van en naar Naarden-Vesting gisteren bood alle tijd om beide albums te beluisteren.

'Metamorphosis' van Eva is al een aantal keer vergeleken met Tori Amos een daar moet ik mij bij aansluiten, met de hoge uithalen en het veelvuldige gebruik van de piano. Het enige Nederlandse liedje op 'Metamorphosis' bezorgde mij opnieuw kippenvel, net zoals bij het concert. Jammer dat Eva maar twee Nederlandse songs heeft en 65 Engelse, zoals ze destijds zelf meedeelde. Eva is een ware pianovirtuoze en de liedjes waarop zij zichzelf begeleidt met slechts de piano zijn van een grote, beklemmende schoonheid. Mijn kritiek is dat de arrangementen soms wat te kaal zijn en hier en daar wat dikker aangezet zouden kunnen worden. Dat zou voor iets meer variatie zorgen op 'Metamorphosis'.

'Little Films' van Vannessa Peters met als begeleidingsband Icecream on Mondays, een erg leuke bandnaam. Het album is een soort middenweg tussen folk en singer-songwriter. Vanessa Peters heeft een bijzonder prettige zangstem die geen moment verveelt. Tijdens het huisconcert kreeg ik de indruk dat 'Little Films' een conceptalbum was, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De liedjes hebben weliswaar film als gemeenschappelijk thema, maar van een conceptalbum is niet echt sprake. Dat is eigenlijk het enige kritiekpunt van mijn kant. De arrangementen zijn goed verzorgd. 'Little Films' doet bij vlagen denken aan het debuutalbum van Jewel, maar dan iets minder weemoedig en zeurderig. (Het voorgaande is bedoeld als compliment, mocht dat niet duidelijk zijn.) Al met al een goed, onderhoudend album.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!