dinsdag 25 augustus 2020

Nieuwe frequentie

Mijn bloedgroep is O negatief. De universele donor. Als bloeddonor kun je dan vijf keer per jaar worden opgeroepen, het maximum. Dat blijkt bij mij helaas iets anders te liggen, zo ontdekte ik vandaag. Bij mijn donatie in november 2018 bleek dat ik een (te) laag ferritinegehalte had. Zodoende kon ik pas een jaar later opnieuw bloed doneren. De keer daarna was pas weer afgelopen juni, een halfjaar later.

Bij navraag vandaag bleek dat mijn nieuwe frequentie te zijn geworden. Ik mag nog maar twee keer per jaar, vanwege datzelfde ferritinegehalte. Anders bestaat het risico dat ik door mijn donaties 'ontijzer' en dat willen we natuurlijk niet hebben. Wie weet dat ooit, als mijn waarden weer de goede kant op ga, mijn aantal donaties ook weer kan toenemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!