vrijdag 7 oktober 2016

Jeff Wayne – The Eve of the War

Parels uit de playlist



Zo zit het dus
Jeff Wayne bewerkte de roman van H.G. Wells – ook een geruchtmakend hoorspel – tot een conceptalbum, met Richard Burton als verteller en vocalen van Justin Hayward. De muziek is van de hand van Jeff Wayne zelf, de tekst grotendeels van Gary Osborne. (De bronnen verschillen van mening over hoe groot het aandeel van Osborne precies was.) Het album werd uitgebracht op 6 september 1978, met 'The Eve of the War' en 'Forever Autumn' als singles.

Anekdotes
In de periode 2001-2002 heb ik iedereen die bij mij in de auto stapte gek gemaakt met dit nummer en de rest van het album. Excuses daarvoor; het was een van de weinige cassettebandjes – in mijn auto van 15 jaar oud destijds zat geen cd-speler – die ik had in de auto.

Met de kennis van nu
De typische invloeden van de jaren zeventig vielen mij destijds niet zo op; tegenwoordig des te meer. Een conceptalbum is ook niet echt meer van deze tijd. Dit nummer is slechts een inleiding en is eigenlijk niks zonder de rest van het album. Een uitstekende reden om ook de rest van het album weer eens te beluisteren dus!

Conclusie
Heerlijk bombastische muziek. Nog steeds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!